نگرانی بانوان دانشجو از آزار و اذیت در صحن دانشگاه‌ها


نگرانی بانوان دانشجو از آزار و اذیت در صحن دانشگاه‌ها

دانشگاه مکان اکادمیک و شخصیت سازی،اما در افغانستان این مکان برای شماری جایی‌ست برای پیدا نمودن دوست دختر و یا اذیت و آزار دختر خانم‌ها. بیشتر بانوان دنشجوی از فضای ناامن دانشگاه شکایت دارند. حسینا رضایی دانشجوی دانشگاه بلخ در مورد آزار و اذیت بانوان توسط پسر‌ها می‌گوید: پیش از این که درس دانشگاه را شروع کنم دانشگاه مکان امن و امانی در ذهنم بود، اما زمانی که درس دانشگاه را شروع کردم تمام تصوراتم برعکس شد، چون اکثر پسر‌ها، بانوان را مورد آزار و اذیت لفظی قرار می‌دهند و حتا گاهی بانوان را تا صنف درسی با حرف‌های تند و زشت‌شان هم‌راهی می‌کنند، و حرف‌های زشت و تمسخر آمیز پسر‌ها به بانوان تنها مشکلی نیست که بانوان در دانشگاه‌ها با آن دچار اند، حتا گاهی پسر‌ها شماره تماس بانوان را از دیگر هم‌صنفانش پیدا نموده و به آزار اذیت بانوان توسط مبایل می‌پردازند»

آزار و اذیت بانوان در دانشگاه از مشکلاتی است که اکثر دخترخانم‌ها از آن رنج می‌برند، بانو رضایی هم‌چنان می‌افزاید:« زمانی که من از پسر‌های که مرا در دانشگاه مورد آزار لفظی قرار می‌دادند شکایت کردم تقربیا رسیدگی صورت گرفت اما ریاست دانشکده برایم گفت« قبلآ با این پسر رابطه داشتی؟» این حرف باعث شد تا دیگر جرئت نکنم از پسر‌ها در دانشگاه شکایت کنم»
دانشگاه را برای بانوان قیدنسازند و بگذارند بانوان نیز همانند پسرها آزادانه به درس و تحصیل خود بپردازند».
سونیتا یسنا یکی دیگر از دانشجویانی است که در دانشگاه از طرف پسر‌ها مورد آزار اذیت لفظی قرار گرفته است.
وی در مورد آزار اذیت بانوان درصحن دانشگاه می‌گوید:« زمانی که از خانه به طرف دانشگاه حرکت می‌کنیم مورد آزار اذیت لفظی و جسمی قرار می‌گیریم پسر‌ها با بانوان قسمی برخورد می‌کنند که گویا بانوانی که در دانشگاه برای تحصیل می‌آیند دختران بد اخلاق هستند».
بانو یسنا هم‌چنان افزود:« زمانی‌که از خانه به طرف شهر و یا دانشگاه می‌رویم بعضی از پسر‌ها تعقیب‌مان می‌کنند حتا گاهی دست‌کول ما را می‌پرانند و از همه نگران کننده این که با موترسایکل بانوان را مورد آزار و اذیت جسمی قرار می‌دهند».
بانویسنا هم‌چنان تصریح کرد: « پسر‌ها بیشتر به دخترخانم‌ها پرزه می‌پرانند گپ‌های غیر اخلاقی می‌زنند که اصلآ به یک دانشجوی دانشگاه این حرف‌ها نمی‌زیبد و بعضی از این پسر‌ها اصلآ با پسر‌های کوچه فرقی ندارند مثلآ برای بانوان دانشجو می‌گویند؛ چانم هستی، مقبولک خانه‌تان کجاست، شماره‌ات را بگو، قواره و غیر حرف‌های زشت دیگری».
نیلوفر یکی دیگر از دانشجویانی است که در دانشگاه بلخ درس می‌خواند این بانو معتقد است که اکثریت بانوان خود زمینه را برای پسر‌ها مساعد می‌سازند تا مورد آزار و اذیت قرار گیرند،
این بانو می‌گوید: « آزار اذیت فرق می‌کند بعضی اوقات خود دختر‌خانم‌ها زمینه را مساعد می‌کنند تا آزار و اذیت شوند و بعضی های‌شان افکار پائین دارند که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند».
اما در مورد خشونت علیه بانوان در دانشگاه‌ها، نادیه ثمر مدیر حقوق ریاست امور زنان به هفته نامه آویژه می‌گوید: « در این اواخر مسئله آزار و اذیت بانوان داغ و بحث برانگیز شده است که تازه مقررات برای محو خشونت علیه بانوان توشیح شده تا از طرف ارگان‌های محل کمیسیون‌ها ایجاد شود که دراین کمیسیون ریاست حج و اوقاف ریاست کار امور اجتماعی، ریاست امور زنان و مقام ولایت بلخ می‌باشند».
بانوثمر آمار خشونت علیه زنان در سال ۱۳۹۵ را ۱۵۰ مورد عنوان کرده می‌گوید: « در سال ۱۳۹۵ در ریاست امور زنان ۱۵۰ مورد خشونت به ثیت رسیده که از آن جمله ۴ مورد آن آزار و اذیت بانوان در محل کار و دانشگاه می‌باشد ودر سال ۱۳۹۶ یک قضیه را ثبت نمودیم که خود شخص حضور ندارد و شخص دوم به‌خاطر ثبت خشونت به ریاست امور زنان مراجعه کرده است.
اما فوزیه حمیدی رئیس سارنوالی اختصاصی منع خشونت علیه زنان در ولایت بلخ آمار سال ۱۳۹۵ را بیشتر از ریاست امور زنان می‌گوید: « در سال ۱۳۹۵ (۲۳۲) قضیه در سارنوالی اختصاصی منع خشونت علیه زنان به ثبت رسیده است که شامل لت وکوب، آزار و اذیت، فرار به قصد تجاوز، خودکشی تهدید به مرگ و غیره می‌باشد».
خانم حمیدی آمار خشونت علیه بانوان را در سال ۱۳۹۶ با هم بیشتر از ریاست امور زنان می‌گوید:« در سال ۱۳۹۶ ما ۱۸ مورد خشونت را ثبت نمودیم که شامل؛ لت و کوب، آزار و اذیت فرار از منزل نکاح اجباری و غیره می‌باشد».
آزار و اذیت بانوان در دانشگاه از مسایلی است که بیشتر بانوان از آن رنج می‌برند گاهی این ازار و اذیت‌ها باعث می‌شود تا بانوان دست از تحصیل برداشته و خانه نشین شوند.


گزارش : نجیب‌الله ارکین


نظرات