درنگی به فعالیت‌های وکلا در پارلمان

پارلمان یا خانه ملت که بیشتر از ۱۱ سال می‌شود ایجاد شده است، در این مدت دو دوره انتخابات پارلمانی در کشور صورت گرفته است، که بسیاری از وکلا به اساس زور، پول و تعداد هم به اساس رای مردم به پارلمان راه یافته‌اند.
وکلایی که از رای مردم توانسته‌اند به پارلمان راه یابند، چه فعالیت‌های از شروع کار خود تا کنون به مردم انجام‌داده‌اند و چقدر برای مردم خود موثر تمام شده‌اند پرسشی است که در این گزارش به آن پاسخ داده شده‌است.
شبنم نسیمی دانش‌جو در یکی از دانش‌گاه‌ها در شهر مزارشریف در مورد کارکرد وکلای پارلمان می‌گوید: «من به‌عنوان یک دانش‌جو هیچ رضایت از کارکرد وکلای پارلمان ندارم از تمام وکلای افغانستان به‌خصوص ولایت بلخ فعالیت چشم‌گیری نداشته که قابل دید باشد». بانو نسیمی هم‌چنان ‌افزود: «چون همه‌شان در پی منافع شخصی خود هستند درغم ملت نیستند اگر کاری هم کردند صرف نمایشی بوده به خاطر بدست آوردن جای‌گاه در میان مردم بوده تا از مردم به مانند ابزار استفاده کنند».
سهراب، دانش‌جوی حقوق، می‌گوید: «‌در زمان‌های کمپاین‌های انتخاباتی‌ به مردم وعده‌ها دادند، اما اکنون اکثرشان در سفرهای خارجی به سر می‌برند و اکثرشان سرگرم کار‌های شخصی! اصلاً چوکی‌های شورای ملی نیمه‌خالی استند.»
پارلمان خانه ملت است اگر هر نماینده وکیل در این خانه راه پیدا می‌کند باید از مردم و ملت خود دفاع کند چون به اساس رای مردم به خانه ملت راه پیدا می‌کنند.
آقای عبده وکیل مردم بلخ در خانه ملت از کارکرد و فعالیت‌ها‌ در مدت ۱۱ سال که از ملت افغاستان بخصوص ولایت بلخ نمایندگی می‌کند می‌گوید: «بیشتر از ۱۱ سال می‌شود که از مردم شریف ولایت بلخ و ملت افغانستان در پارلمان نمایندگی می‌کنم وعده‌‌های که در دوران کمپاین به مردم ولایت بلخ داد بودم اگر همه‌شان را عملی نتوانسته‌ام به حد توان همان صلاحیت که قانون برای ما تعیین کرده انجام داده‌ام».
آقای عبده در مورد کارکردهای پارلمان و صلاحیت‌های نماینده‌گان مردم در پارلمان گفت: «بعد از این‌که به پارلمان به اساس رای مردم یک وکیل راه پیدا می‌کند در اولین قدم تصدیق‌نامه‌های خود را از کمیسیون مستقل انتخابات اخذ می‌کنند بعدا سمینار آموزشی برای وکیل‌ها‌ گرفته می‌شود، در این سمینار‌ها‌ روند قانون‌گذار معرفی می‌شود».
آقای عبده در ادامه سخنان خود افزود: «جلسه‌های اولیه گرفت می‌شود در این جلسات مراسم تالیف برگزار می‌شود و هیات اداره رئیس، معاون و منشی انتخاب می‌شود».
آقای عبده تصریح کرد: «۲۴۹ نماینده که از ولایات مختلف افغانستان به اساس رای مردم به خانه ملت راه پیدا می‌کنند سه وظیفه عمده و مهم دارد که قانون‌گذاری، نمایندگی ازمردم، نظارت از عمل‌کرد حکومت جزی وظایف‌اساسی و مهم حساب می‌شود. باید و وجه احسن انجام دهند».
آقای عبده در آخر از فعالیت‌های خود در ولایت بلخ یاد کرده گفت: «از مردم ولایت بلخ رای گرفته به خانه ملت راه پیدا کرده‌ام، در رخصتی‌های زمستانی پارلمان هم‌واره از باشنده‌گان بلخ دید و بازدید می‌نمایم و مشکلات مردم ولایت بلخ را به گوش دولت رسیده می‌رسانم و در چندین ولسوالی‌ها و ناحیه‌های مختلف ولایت بلخ در بخش‌های صحت، معارف و ساخت سرک کار به باشنده‌گان مزارشریف هم‌کاری نموده‌ام».
 به اساس یک نظرسنجی سالانۀ بنیاد آسیا نشان می‌دهد که بسیاری‌از شهروندان کشور از کارکردهای شورای ملی، به‌ویژه از کارکردهای مجلس نماینده‌گان خشنود نیستند.علت ناخشنودی این است که، به باور مردم، اعضای این شورا بیشتر سرگرم فعالیت‌ها و سودجویی‌های شخصی استند.
در این نظر سنجی آمده است  «۳۴.۷ درصد نماینده‌گان به منافع شخصی کار می‌کنند؛ ۲۲.۲ درصد به منافع قومی، ۱۸.۸ درصد به امور ولسوالی‌ها و شهرداری‌ها و تنها ۹.۸ درصد به مسایل ملی می‌پردازند.»
بربنیاد این نظرسنجی ۳۴.۲ درصد شهروندان افغانستان گفته‌اند که نماینده‌گان آنان برای ولایت‌های‌شان به‌گونه مثبت کار می‌کنند.
در بخش دیگری از این نظرسنجی آمده‌است که اکنون تنها ۳۷ درصد از شهروندان افغانستان به کارکرد شورای ملی اعتماد دارند.

شهروندان کشور دربارۀ وکلای پارلمان دیدگاه‌های متفاوتی دارند و آنان را به مصروف‌بودن به مسایل شخصی متهم می‌سازند.

نجیب‌الله ارکین خبرنگار هفته نامه آویژه


افزودن توصیف

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نگرانی بانوان دانشجو از آزار و اذیت در صحن دانشگاه‌ها